Eet je gezond?



Goede raad


De actieve voedingsdriehoek toont wat en hoeveel je elke dag best eet. Hij geeft ook raad over beweging.

  • Eet verstandig: eet elke dag uit elke groep van de actieve driehoek iets, behalve uit de restgroep. Hoe groter het vak in de driehoek, hoe meer je ervan neemt.
  • Zorg voor afwisseling: eet verschillende voedingsmiddelen uit dezelfde groep.
  • Hou je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van elke groep.
  • Eet 300 gram groenten, 2 stukken fruit, volle graanproducten en peulvruchten zoals bonen en erwten. En wissel af, vooral in kleur.
  • Eet maximum 100 gram vlees, vis, eieren of vervangproducten per dag. Vermijd voorbewerkte vleeswaren zoals salami, worst, paté...
  • Beperk het aantal producten dat je uit de restgroep neemt. Dat zijn bijvoorbeeld vetrijke snacks, tussendoortjes en dranken met veel suiker.

 

Nuttige websites

  • Op www.datvoeltbeter.be vind je meer informatie over gezond eten en de actieve voedingsdriehoek. Je leest er aanbevelingen per groep van de driehoek en vindt er tips voor peuters en kleuters, lagere schoolkinderen, jongeren, volwassenen én ouderen.
  • Voor advies op maat kan je terecht bij een voedingsdeskundige of diëtist. Op de website van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten, www.vbvd.org, kan je op zoek naar een diëtist in je buurt.
  •  De Vlaamse Diabetesliga wil het welzijn verbeteren van mensen die met diabetes worden geconfronteerd en geeft ondersteuning om diabetes te voorkomen. Je leest er alles over op www.diabetes.be en op www.diabetespreventie.be.

 

In onze stad:

  • Initiatieven mbt gezonde voeding

     

  • Diëtisten + voedingsdeskundigen